The Sound of Silence*

Jau labu laiku domāju par to, ka vajadzētu uzrakstīt kaut ko par audio lietām. Konkrētāk — par mūzikas klausīšanos austiņās. Gandrīz vai visiem normāliem mobilajiem tālruņiem ir iebūvēti mūzikas atskaņotāji un komplektā nāk kaut kādas austiņas. Nu labi, varbūt ne visiem, bet iPhone aparātiem tā ir, dažiem Nokia tālruņiem arī ir, tāpat arī visiem Apple iPod mūzikas atskaņotājiem komplektā nāk līdzi austiņas.

Kāda ir skaņas kvalitāte, izmantojot oriģinālās austiņas? Teikšu godīgi — klausīties jau var. Apple iPhone/iPod touch austiņas ir mazliet kvalitatīvākas par Nokia austiņām, bet ja mūzika ir sirdslieta, tad tomēr der pameklēt kaut ko nopietnāku. Oriģinālās austiņas varat izmanot, lai pārbaudītu, vai attiecīgais atskaņotājs vai tālrunis strādā, un viss.

Kā ar “lielajām” austiņām — tādām, kas aptver visu ausi? Izmēģinot pāris augstas kvalitātes austiņas (Sennheiser HD 250 Linear II un Sennheiser HD 650), nācās secināt, ka skaņas kvalitāte ir pašvaka, lai gan austiņas ir ļoti kvalitatīvas un pieslēgtas pie kārtīga pastiprinātāja, skan nevainojami, it sevišķi pēdējās — tuvu ideālam. Acīm redzot problēma ir iPhone austiņu pastiprinātāja mazajā jaudā un testā izmantoto austiņu lielajā pretestībā (300 Ω).

apple-in-ear.pngPats esmu iegādājies «Apple In-Ear Headphones with Remote and Mic» (piedodiet, vai tiešām Apple nespēja izdomāt īsāku nosaukumu?) Salīdzinot ar oriģinālajām austiņām, šīs skan krietni labāk. Basi varbūt ir mazliet vājāki (-10%) par oriģinālo austiņu basiem, toties vidējie toņi ir daudz bagātāki un augšas patīkamākas, zīdainākas. Ja klausāties klasisko mūziku vai jebkādu akustisko instrumentu mūziku, tad šīs austiņas viennozīmīgi ir labākas. Iespējams, ka sava nozīme skaņas kvalitātē te ir 2-joslu skaļruņiem, kas iebūvēti katrā austiņā. Problēmas vienīgi ir ar basiem — ja basi mūzikā kļūst spēcīgāki, tad pie noteikta skaļuma (ap 60-70%) skaņa brīžiem sāk “pļerkstēt”. Tas gan vairāk attiecas uz rokmūziku, kur basi bieži vien ir sintētiski un ir mākslīgi uzspīlēti (akustiskie instrumenti caurmērā skan bez problēmām). Otra problēma ar šīm austiņām ir tajās izmantoto materiālu izturība. Pirmajām austiņām jau pēc 2 dienām atteica mikrofons, nācās nodot atpakaļ garantijas remontā, kur tās apmainīja pret citām. Tagad, pēc gada, pie abiem skaļruņiem ir noplīsušas gumijas trubiņas/uzgalīši, kas domāti vada locīšanās ierobežošanai pie paša skaļruņa korpusa (attēlā redzamas pelēkā krāsā). Vai tiešām nevarēja izmantot mazliet stingrāku gumiju? Lai nu kā, pagaidām skaņu tas neietekmē, tikai vizuālo izskatu.

Šovasar kāds paziņa no ASV iedeva izmēģināt austiņas, par kurām jau ilgāku laiku interesējos. Saucas Etymotic hf2. Kā redzat attēlā, austiņas ir aprīkotas ar tālvadības pulti (1 poga) un mikrofonu, kas ļauj tās pilnvērtīgi izmantot ar iPhone tālruni vai iPod touch atskaņotāju. Šī firma ir slavena ar to, ka ražo austiņas priekš mūziķiem un skaņu inženieriem. Pieslēdzot austiņas iPhone 3G tālrunim uzreiz varēju dzirdēt ievērojamu atšķirību ar visām iepriekšējām austiņām, un vislielākā atšķirība ir skaņas dabiskums. Interesanti, ka Etymotic pagaidām ir vienīgā audio firma, kas publicē savu produktu skanējuma dabiskuma (precizitātes) rādītājus. Šeit varat palasīt par metodi, kā tas tiek mērīts un aprēķināts.

etymotic-hf2.pngLai kā tur būtu ar skaņas precizitātes aprēķiniem, tas, ka cilvēka balss un klavieru skaņa ir daudz dabiskāka šajās austiņās, ir nenoliedzams fakts. Pat neņemot vērā otru faktu, ka šīs austiņas atskaņo “augšas” tikai līdz 15 kHz. Varbūt kāds iebildīs, ka vairāk nemaz nevajag, bet līdz šim mani nekad nav apmierinājusi tumbu skaņa, ja tehniskajos parametros ir norādīts, ka tās atskaņo skaņu līdz 20 kHz. Man vienmēr ir vajadzējis vismaz 23 kHz, lai “augšas” neliktos “nogrieztas”, kaut arī kompaktdiskā ierakstītās skaņas frekvence teorētiski ir tikai līdz 20 kHz. Teorētiski, klausoties CD ierakstu, kur augstākā skaņas frekvence var būt tikai 20 kHz, vajadzētu pietikt ar tumbām, kas spēj atskaņot 20 kHz (0/-3 dB), tomēr praksē viss ir mazliet citādāk. Klausoties mūziku, akustisko iekārtu frekvenču joslai tomēr jābūt mazliet plašākai. Ideāli būtu no kādiem 30 Hz līdz 30 kHz vai plašāk, bet tādas tumbas maksā jau trīsciparu skaitļus. Šī iemesla dēļ vēl arvien dzīvoju bez tumbām. 🙂 Tomēr atgriezīsimies pie austiņām — tātad, Etymotic hf2 austiņu atskaņojamo frekvenču josla ir 20 Hz – 15 kHz, strāvas pretestība ir (tikai) 16 Ω un precizitātes (dabiskuma) vērtējums ir 85%. Ņemot to par atskaites punktu, piešķiršu savu subjektīvo skaņas precizitātes vērtējumu iepriekšpieminētajām austiņām: Apple divjoslu austiņām tas varētu būt ap 70%, bet oriģinālajām iPhone austiņām ap 40–50%. Lielās Sennheiser austiņas te nevar salīdzināt, jo tām pa vidu starp iPhone un austiņām būtu nepieciešams kāds portatīvais austiņu pastiprinātājs. (Piemēram, Ray Samuels firmas Emmeline SR-71, Emmeline “The Black Bird” SR-71A vai Emmeline “The Hornet”.)

Skaņas kvalitāte. Kā jau rakstīju, hf2 skan dabiskāk par Apple austiņām. Jā, ir jūtams, ka “augšas” ir tā kā mazliet par maz, bet tas nav tā kā citām austiņām. Nav sajūtas, ka pietūktu “dzirksts”, vienkārši šī “dzirksts” ir it kā mazliet tālāk fonā. Toties basu un vidējo toņu dzidrums un dabiskums pilnībā atsver pavisam nelielo iztrūkumu “augšās”. Austiņas skanēja tik labi, ka es ar tām nostaigāju visu dienu un pat naktī gulēju ar austiņām ausīs. Ir tik fantastiski pamosties pusčetros naktī un dzirdēt klusu klaviermūzikas koncertu Louis Joseph Crescenti izpildījumā! Tad atkal ieslīgsti miegā un mosties astoņos no rīta ar Nightnoise mūzikas skaņām (“Silky Flanks”).

Noslēgumā vēl daži iespaidi par Etymtic hf2. Austiņas no rūpnīcas tiek komplektētas ar skaistu samta maciņu, ausu vaska tīrāmo irbulīti (austiņu, ne ausu tīrīšanai — ausis ir jāmazgā!) un vairākiem maināmiem gumijas un īpašas porainas švammes uzgaļiem, kas ļauj lietotājam atrast sev piemērotāko variantu. Standarta trīs “atskabargu” uzgalis izrādījās ļoti efektīvs ārējo trokšņu slāpēšanā. Tik efektīvs, ka pat neklausoties mūziku bija pagrūti izšķirt istabā netālu stāvoša cilvēka teikto! Līdz ar to šīs austiņas būtu aizliegts lietot uz ielas vai automašīnā, atrodoties pie stūres. Bet sēdot autobusā, lidmašīnā vai kādā trokšņainā telpā, šīs austiņas ir ideāls apkārtējo trokšņu slāpētājs. Līdz ar to arī mūziku var klausīties daudz zemākā skaļumā, saudzējot savu dzirdes sistēmu. Mājas lapā redzams, ka firma piedāvā visas austiņu detaļas, ja nu kaut kas tomēr salūzt vai saplīst. It kā sīkums, bet patīkami.

Etymotic piedāvā iespēju par £100 pasūtīt šīm austiņām sava auss kanāla formas silikona uzgaļus. Protams, lai to veiktu, nāksies doties uz tuvāko audiologa kabinetu, kas atrodas vai nu Polijā, Vācijā vai Anglijā (skat. šeit), veikt nesāpīgu auss kanāla formas atlējuma procedūru (video šeit, sākot no aptuveni 1:33) un tad pēc pāris nedēļām saņemt jūsu personīgos austiņu uzgaļus. Šādi uzgaļi nodrošina visaugstāko mūzikas klausīšanās komfortu, jo atšķirībā no parastajiem gumijas uzgaļiem, kas aizspiež auss kanālu, lai to nobloķētu no ārpasaules skaņām, individuālie silikona uzgaļi atbilst tieši jūsu auss kanāla formai un nobloķē ārējos trokšņus bez īpašas auss kanāla spiešanas. Pēc brīža jūs aizmirsīsiet, ka vispār kaut kas ir iebāzts ausīs.

Noslēgumā novēlu visiem, kas nopietni attiecas pret mūziku, atrast sev vispiemērotākās austiņas. Ja kas, Etymotic nule kā ir izlaidusi jaunu hf3 modeli (Amazon.com cena $159), kam atšķirībā no testā izmantotajām hf2 austiņām, tālvadībā ir arī skaļuma regulēšanas pogas, tāpat kā Apple ražotajām austiņām. Ielieciet ausīs šīs austiņas un izbaudiet “The Saund of Silence”!*

 

* “The Sound of Silence” (latv. “Klusuma skaņa”) — leģendārā amerikāņu folkmūzikas dueta Simon and Garfunkel slavenākās dziesmas nosaukums.

Kategorijas: Audio, iPhone, iPod, Komunikācijas, Multimēdija, Perifērija, Recenzijas / Raksti, Saites. Ielieciet grāmatzīmi permalink.

6 Atsauces uz The Sound of Silence*

  1. atiic saka:

    Interesants apraksts par austiņām….
    Ray Samuels austiņu pastiprinātāji tomēr ir pārcenoti (overpriced), vismaz man tā liekas.

  2. Guntis saka:

    Parasti cena zināmā mērā izsaka audio kvalitāti. Ne vienmēr, bet bieži. Es uzskatu, ka par $100 nevar izgatavot sakarīgu austiņu pastiprinātāju, lai kā censtos. Tāds skanēs varbūt tikai mazliet labāk par iPhone iebūvēto pastiprinātāju, vai tajā pašā līmenī. Jo jārēķina, ka ierīces ražošanas pašizmaksa parasti ir ne vairāk kā 50% no pārdošanas cenas. Tā kā jāizgatavo arī korpuss u.c. detaļas, tad cik paliek reāli pašam pastiprinātājam?…
    Datoru skaņas kartēs izmantotie dekoderi parasti maksā ne vairāk par $1. Līdz ar to, ja izmantos kaut vai $20 mikroshēmu, tā droši vien skanēs krietni labāk. Audio industrijā daudz kas ir atkarīgs no izmantotajiem materiāliem un komponentēm. Diemžēl labas mantas maksā atbilstošu cenu. It sevišķi, ka mikroshēmu vietā izmanto labu (rokām gatavotu) transformatoru un kondensatorus.
    Pirms pāris gadiem tērzēju ar kādu veikalnieku, kas tirgoja Lehmann Black Cube (ar USB ieeju) austiņu pastiprinātājus. Toreiz tā austiņu pastiprinātāja cena Anglijā bija ap £900. Viņš man to piedāvāja par €600, un arī tad ne jau bez peļņas! Tā ka reāli tas pastiprinātājs viņam maksāja ap €400-450. Skatos, ka tagad viņš maksā ap £660. Līdz ar to var parēķināt, cik reāli tur maksā audio komponentes… Baidos, ka pērkot jebkadu audio ierīci zem $200, mēs faktiski tikai izmetam naudu vējā, jo reāli esam nopirkuši $2-$30 vērtu ierīci — ar atbilstošu skaņu.
    Bet visu jau tomēr nosaka skaņa — pirms pirkšanas OBLIGĀTI ir jāpaklausās iekārotā mantiņa, kā tā skan. Ir daudz reklāmu, kas sola nezin ko, ir daudz dažādas gaumes un prasības. Un vienmēr jāatceras, ka audio ierīces pa īstam sāk skanēt tikai pēc 100–1000 spēlēšanas stundām. Nekad neticiet tikko no kastes izpakotas ierīces skaņai! Labai ierīcei jau pēc 20 stundām skaņā būs jūtamas izmaiņas (skaņa kļūst detalizētāka, parasti arī basi kļūst dziļāki) un pēc 100 stundām to būs pat grūti salīdzināt ir sākotnējo skaņu! Līdz ar to ir labi, ja var ierīci veikalā paspēlēt kādu laiku, pirms izdara galīgo izvēli par pirkumu.

  3. nex saka:

    iPhone nav īsti aktuāli.
    1) Nav vajadzīga absolūta trokšņu slāpēšana – iPhone pārsvarā tiek lietots uz ielas vai mašīnā, vai kur citur ārpus mājas, kur nav 100% droši un apkārtējie trokšņi var brīdināt par briesmām (virsū braucošs auto, piemēram);
    2) nav vajadzīgs ideāls mūzikas skanējums (būtu jauki, protams), bet hands-free sistēma vienkāršai cilvēku sarunai, t.i., nepieciešams arī mikrofons.
    Tādām vajadzībām oriģinālās austiņas ir pilnīgi OK. Šad tad tajās var arī mūziku paklausīties 🙂

  4. Guntis saka:

    iPhone ar Etymotic austiņām tiešām nedrīkst lietot uz ielas vai vadot automašīnu, to varētu kvalificēt kā pašnāvības mēģinājumu. Bet iPhone ar Etymotic austiņām var lietot, sēdot automašīnas aizmugures sēdeklī, vai lidojot lidmašīnā. Lidojot pāri Atlantijas okeānam ir aptuveni 8 stundas laika priekš mūzikas klausīšanās. Braucot ar prāmi pāri Baltijas jūrai arī sanāk krietns laiciņš priekš mūzikas. Var lietot arī mājās. Var lietot arī viesnīcas numurā, guļot gultā. Var lietot, stāvot rindā pēc teātra vai kino biļetēm. Var lietot nervu sistēmas aizsardzībai, kad sieva (vai sievasmāte) skaļi un nikni bļaustās… Šādās situācijas 35–42 dB trokšņu slāpēšana ir fantastiska lieta! Lūk, visās šajās situācijās iPhone var lietot. Jo iPhone vienmēr ir līdzi! 🙂

  5. Merlins saka:

    Oriģinālās austiņas nav sliktas, taču galīgi neturas ausīs, vismaz manējās. Kaitina, ka viemēr, kad pagrozu galvu, tās izkrīt un jāatliek atpakaļ. Gluži nejauši tiku pie Klipsch Image x10 austiņām. Tik vieglas, ka bieži aizmirstu tās izņemt arī kad esmu beidzis klausīties. Patīkami, ka trīs iPoda kontroles pogas darbojas nevainojami un rī mikrofons labs. Cilvēki, ar ko runāju pa telefonu, teica, ka dzird man ļoti labi un skaidri. Līdzi nāk divi štekera adapteri – lidmašīnai un vēl viens, vaska tīrāmais instruments un maciņš. 5 dažādi gēla uzgaļi, divi no tiem ar dubultām lapiņām.
    Pirmais, kas pārsteidza, bija austiņu niecīgais izmērs. Tās ir mazākas, nekā lielākoties redzamas attēlos. Pārsteidzoši arī, cik tādiem nieciņiem ir pamatīgi basi. Neesmu izmēģinājis neko no Etymotic, bet, salīdzinot ar oriģinālajām austiņām, x10 skaņa ir tāda delikātāka, izsmalcinātāka, pamanu daudz detaļu, ko agrāk nesaklausīju. Daudz gan ir atkarīgs no ieraksta kvalitātes. Dažs no lētajiem klasikas kompilāciju diskiem skanēja viduvēji, toties Lorijas Andersones “Bright Red” albūms skan vienkārši burvīgi. Starp citu, izmēģināju vienu skaņdarbu ierakstīt standarta formātā un arī Apple Lossless veidā. Nobrīnījos, ka nesaklausīju nekādas starpības, lai gan lossless fails bija 4-5 reizes lielāks. Biju gaidījis ievērojamu, pamanāmu starpību.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.